Był sobie Polak, Polak, Polak i Diabeł – 15.01.2015



Zabierałem się do tej recenzji jak przysłowiowy pies do jeża. Ciężko mi było przelać na klawiaturę coś konstruktywnego na temat sztuki Demirskiego wystawianej w lubelskim Teatrze Osterwy. Jednak w końcu piszę, a natchnął mnie do tego mój trzynastoletni syn, który przyszedł dziś zbulwersowany ze szkoły i opowiedział mi historię jak to jego koledzy i koleżanki (1 klasa gimnazjum) na prośbę o narysowanie jak im się kojarzy AGRESOR spłodzili wiekopomne dzieło na którym znalazł się: „Szkop z bliznami i gej z kolczykiem w uchu” w jednej osobie. Tłumaczenie ich było proste Niemcy to wojnę zaczęli i wszystko co złe z nimi im się kojarzy a zwłaszcza przemoc i bicie się (stąd te blizny) no i geje to też agresywni są. Pozostawię tę historyjkę w tym miejscu bez komentarza dalszego, bo i chyba go nie wymaga. Po obejrzeniu sztuki „Był sobie Polak, Polak, Polak i Diabeł” chciałem się łudzić, że z nami Polakami nie jest tak źle, że nasze narodowe przywary: głupota, homofobia, antysemityzm i nietolerancja oraz widzenie tylko czubka własnego nosa, które nota bene opanowaliśmy do perfekcji, są jednak trochę przesadzone. Niestety okazało się, że moja naiwność i wiara w ludzi nie przesłaniają rzeczywistości. O zgrozo! Oby więcej takich sztuk, które nasze przywary wywlekają na światło dzienne i ukazują je szerszej publiczności. Oby przesłanie twórców, że wszyscy mamy prawo do swoich własnych przekonań, i że walka za „ideały” nie przynosi nic dobrego docierało pod strzechy. By o Polakach można było powiedzieć dumnie POLSKIE SPOŁECZEŃSTWO, a nie pytać z ironią „… jakie społeczeństwo?!”. Tego sobie i wszystkim życzę.
A na koniec jeszcze kilka technicznych spostrzeżeń o samym przedstawieniu. Świetna scenografia i rozplanowanie przestrzeni, natomiast gra aktorska nie powaliła mnie na kolana. Postaci zagrane raczej płasko, bez wczucia i zrozumienia. Mam tylko nadzieję, że wytłumaczeniem takiego stanu rzeczy jest to, że aktorom są obce cechy osobowości, które mieli przedstawić. Mimo wszystko sztuka warta zobaczenia, bo temat ważny do dyskusji oraz warto wspierać odważne i kontrowersyjne przedsięwzięcia odbywające się w naszym mieście. 

Był sobie Polak, Polak, Polak i Diabeł/15.01.2015/Teatr im. Julisza Osterwy

Komentarze

Popularne posty